عربی

معرفی

کانون زبان ایران، در سال ۱۳۶۸ با هدف آموزش زبان عربی به شیوه امروزی و برخورداری از قابلیت‌های کاربردی اقدام به تأسیس بخش عربی نمود.
زبان عربی از یک‌سو زبان کتاب جاودان خداوندی و میراث پربهای اسلامی از حدیث و تاریخ تفسیر و دیگر دانش‌ها بوده و از سوی دیگر زبان خانواده بزرگ مسلمانان است که به‌عنوان زبان فرهنگی و وجه مشترک میان آنان به کار گرفته می‌شود. علاوه بر این ارتباط با جمعیت انبوهی که با وجود تفاوت‌های دینی و اقلیمی از خاورمیانه تا شمال افریقا و از کرانه‌های مدیترانه تا جنوب شرق آسیا با این زبان گفتگو می‌کنند و با گسترش ابزارهای ارتباط جمعی همچون شبکه‌های ماهواره‌ای، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، نشریات پرتیراژ و گوناگون، کتاب‌ها و مقالات متنوع، روز به روز بر آن افزوده می‌گردد، اهمیت فراگیری و استفاده از این زبان را دو چندان می‌کند.
شاید به جهت این گستردگی، زبان عربی یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد قرار گرفته است .
علاوه بر این دلدادگی ایرانیان به بهره‌گیری از معارف دینی و دسترسی به منابع اصیل آن و آمیختگی چشمگیر زبان فارسی با زبان عربی و پیوندهای فراوان با محیط‌های عربی به‌ویژه کشورهای مجاور زمینه فراگیری و آموزش زبان عربی را در دوران متمادی در کشور ما رونق بخشیده است.
در این میان آن‌چه رویکرد کانون زبان را در آموزش زبان عربی از دیگر مراکز آموزشی متمایز می‌کند، تلاش برای آموزشی فراگیر و در بردارنده همه اجزای مهارتی آن با حفظ اصل کارآمدی و برخوردار از شیوه‌های امروزی است .
بخش عربی کانون زبان در حال حاضر در دو شاخه مکالمه و قواعد به آموزش می‌پردازد.

a5

شاخه مکالمه

در این شاخه رویکرد اصلی آموزش، توانا ساختن زبان آموز در بهره گیری از مهارت های چهارگانه زبان بوده و با استفاده از روش های سمعی ـ بصری و آموزش داده می شود.
این دوره آموزشی شامل چهار مقطع و سیزده سطح (یا ترم تحصیلی) و حدوداً ۵۵۰ ساعت است و به ترتیب عبارتند از:

  • دوره بنیادین  (الاساسیه) ۱ ترم
  • دوره مقدماتی (التمهیدیه) ۴ ترم
  • دوره میانی (المتوسطه) ۴ ترم
  • دوره پیشرفته (العالیه) ۴ ترم

زبان آموز با سپری کردن موفق این دوره ها می تواند به عربی صحبت کند، متون عربی را بخواند و با زبان عربی مطالبی نوشته و نامه نگاری کند.

شاخه قواعد

آموزش در این شاخه در دو مرحله عمومی و تخصصی  ( هر کـدام در ۴ تـرم تحصیلی ) انجــام می گیرد . در مرحله عمومی زبان آموز کلیات دستور زبان عربی را در صرف و نحو آموخته و یک دوره کامل از ساختار شناسی واژگان و جمله های عربی را فرا می گیرد .

در مرحله تخصصی نیز موارد دقیق تر و پیچیده تر دستور زبان درسطحی گسترده تر ولی با تمرکز بر آموزش کاربردی آن در تحلیل جمله ها و عبارات در قالب مباحث نحوی را می آموزد .طول این دوره به ترتیب عبارت است از:

  • دوره عمومی ۴ ترم
  • دوره تخصصی ۴ ترم

 

دوره گویش شامی

با توجه به نیازی که زبان آموزان عربی به گویشهای مختلف دارند تلاش شده است که این گویشها برگرفته از کشورهای عربی و درقالب کتابهایی با متد علمی و آموزشی تألیف شده باشد که گام اول با آموزش گویش شامی (سوریه، لبنان، فلسطین و اردن) برداشته شد و تلاشها برای تألیف کتاب در مورد گویشهای دیگر مانند عراقی خلیجی و مصری نیز در آینده به ثمر خواهد نشست.

کلاسهای گویش شامی شامل ۲ ترم تحصیلی و حدوداً ۸۴ ساعت است.

شهریه

۱٫۵۴۰٫۰۰۰

کتابهای آموزشی

صدی الحیاه (پژواک زندگی)

بسیاری از دانشجویان، معلمان، مدیران، پژوهشگران و علاقه مندان سفر به کشورهای عربی یا استفاده کنندگان از رسانه ها و نشریات و کتاب های جدید عربی همواره از فقدان مجموعه ای جذاب، هدفمند، پویا و برخوردار از اجزاء مورد نیاز آموزش زبان در عرصه زبان عربی رنج برده اند. کانون زبان با تولید بسته آموزشی “صدی الحیاه ” سعی در ارائه راه حلّ مناسبی برای رفع این مشکل بوده است. در مجموعه “صدی الحیاه ” که شامل کتاب زبان آموز ـ دفتر تمرین ـ راهنمای معلم ـ نوار یا لوح فشرده صوتی و برخی فیلم های کمک آموزشی است، کوشش شده است زبان عربی با در نظر گرفتن مهارت های شنیدن ـ سخن گفتن ـ خواندن و نوشتن در قالبی جذاب و متناسب با نیازهای کاربردی آموزش داده شود .
تفاوت های ظاهری و آماده سازی مجموعه با بهره گیری از شیوه های نوین و جذّاب از نکات برجسته این مجموعه است گفتگوها، تعابیر، واژگان و متون ضبط شده در نوار یا لوح فشرده صوتی کار فراگیری لهجه و لحن درست عربی را هموار ساخته، امکان تقویت مهارت شنیدن را نیز فراهم می سازد.

صدی الحیاه: المرحله الأساسیه (دوره بنیادین)
نخستین کتاب از مجموعه “صدی الحیاه ” مربوط به آموزش بنیادین زبان عربی است . این کتاب شامل ساده ترین گفتگو ها، آشنایی با واژگان پرکاربرد زبان عربی، آموزش تلفظ کلمات به لهجه عربی و آشنایی با نشانه های این زبان و چگونگی دگرگونی کلمات در ساختارهای زبان عربی و به عنوان پیش نیاز برای مراحل بعدی است .

صدی الحیاه: المرحله التمهیدیه (دوره مقدماتی)
در این مرحله محور اصلی، آموزش شنیدن و سخن گفتن و فراگیری قالب های زبانی و شبیه سازی آن است. گفت و گو با مـوضوع های کـاربردی و روزمـره، متن های سـاده، اصطلاحات و واژه های پرکاربرد و آموزش دستور زبان عربی با تمرین های متنوع از گام های مهمی است که زبان آموز در این مرحله برمی دارد .
این مرحله شامل ۴ کتاب و ۴ دفتر کار می باشد.

صدی الحیاه: المرحله المتوسطه (دوره میانی)
در این مرحله بر اساس آشنایی نسبی زبان آموز با زبان عربی بخش های جدیدی از این زبان به او آموزش داده می شود .
گنجاندن حدود سی گفتگو در موضوع های متنوع، ارائه متون پیچیده و برخوردار از اصطلاحات و تعابیر، استفاده از بخش شنیداری مستقل و آموزش ضرب المثل های پرکاربرد محتوای این دوره را شامل می شود. این مرحله نیز همچون مرحله پیشین شامل ۴ کتاب و ۴ دفتر می باشد.

صدی الحیاه: المرحله العالیه (دوره پیشرفته)
در این مرحله آموزش های تکمیلی زبان عربی و گسترش دامنه واژگان و ساختارهای پیچیده ترارائه می شود.
بهره گیری از متون غنی و ادبی و بستر سازی برای آموزش انشاء و نامه نگاری از دیگر ویژگی های مرحله پیشرفته است .
در این مرحله مهارت خواندن و نوشتن بر مهارت شنیدن و سخن گفتن پیشی می گیرد. گرچه وجود بخش های مستقل شنیداری و نیز فضای کلی حاکم بر مجموعه همچنان دو مهارت مهم شنیدن و سخن گفتن را از نظر دور نمی دارد .گنجاندن اصطلاحات رسانه ای، بخش هایی از شعر و ادب، ضرب المثل ها، ترجمه از فارسی به عربی و تصحیح و نشانه گذاری از دیگر آموزش های مورد توجه در این مرحله است .
این مرحله در ۴ کتاب برای فراگیرندگان عرضه شده است.

کتابهای کمک آموزشی

در راستای تقویت آموخته های زبان آموزان ،بخش عربی محصولات مختلف کمک آموزشی را تولید و ارائه کرده است .

المجموعه القصصیه ۱ و ۲

این مجموعه به جهت تقویت مهارت خواندن ، شنیدن و گسترش دایره واژگان زبان آموزان عربی است که شامل ۱۴ کتاب داستان می باشد و به شکل نرم افزار چند رسانه ای تولید شده است کاربران می توانند علاوه بر بخش صوتی این مجموعه متن داستان را مشاهده و از این طریق به ارزیابی میزان فهم شنیداری خود نائل شوند .

شذى الحیاه ( رایحه زندگى )

این کتاب نخستین کتاب آشنایی با گویش های عامیانه عربی به شیوه ای آموزشی و هدفمند است . تفاوت میان زبان فصیح و رسمی عربی با زبان عامیانه از جمله دشواری های فراگیران زبان عربی است و این کتاب کوشیده است که آشنایی مقدماتی با گویش های عامیانه را فراهم سازد . در جلد نخست این کتاب علاوه بر ارائه اطلاعات لازم در خصوص گویش های مختلف عربی و اصول عمومی آن ـ به آموزش زبان عامیانه شامی ( سوریه ـ لبنان ـ فلسطین و بخشی از اردن ) پرداخته شده است .

ندى الحیاه ( شبنم زندگى )

بر اساس نیاز زبان آموزان به فرهنگ واژگانی که علاوه بر گردآوری معادلهای عربی و فارسی برای واژگان و اصطلاحات بکار رفته در مجموعه آموزشی صدی الحیاه ، در بخاطر سپاری این کلمات در دوره آموزشی و آسان سازی فراگیری آنها مؤثر باشد ، فرهنگ واژگان ندی الحیاه به شکل مکتوب و الکترونیکی آماده گردیده است .

این فرهنگ واژگان شامل بیش از هفت هزار واژه و هشتصد اصطلاح و تعبیر بوده که در مجموعه آموزشی صدی الحیاه بصورت غیر تکراری بکار رفته است و در قالب دو زبانه عربی ـ عربی و عربی ـ فارسی به همراه آدرس کاربرد آن تنظیم گردیده است فرهنگ تصویری عمومی نیز در پایان این واژه نامه گنجانده شده است .

فرهنگ واژگان ندی الحیاه نخستین فرهنگ دو زبانه عربی ـ فارسی تدوین شده در ایران است که می تواند بصورت الکترونیکی بر روی رایانه و تلفن همراه مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب فیلم «شاهد و تعلم»

با توجه به نیاز زبان آموزان بویژه در سطوح مقدماتی به استفاده از منابع دیداری و شنیداری کتابی با هدف تقویت فهم از طریق شنیدن به شکل کتاب فیلم با ۴۵ درس آماده شده است که هر ۱۵ درس با تمرین های ویژه ای و با در نظر گرفتن سطح دشواری برای هر یک از مراحل سه گانه مقدماتی ، میانی و پیشرفته طراحی گردیده است . برخورداری از منبع دیداری و شنیداری از جمله مزیت های این کتاب است .

فرهنگ زبان آموزی القاموس المبسط

فرهنگ زبان آموزی «القاموس المبسط» با برخورداری از آموزش های کاربردی، معادل واژگان را به صورت جمله های عربی ارائه داده است و در این فرهنگ می توان مرادف و متضاد کلمات را نیز یافت.

المقتطفات:

این مجموعه شامل فیلمها و برنامه های آموزشی کشورهای عربی برای تقویت دایره واژگان و آشنایی با جمله های عربی و ساختار آنها توسط کشورهای عربی ساخته شده و در اختیار زبان آموزان قرار می گیرد.

ارزشیابی مستمر فعالیت های کلاسی ۶۰% + آزمون پایانی ۴۰%  = نمره نهایی

 نمره قبولی در پایان ترم حداقل ۷۰ از ۱۰۰ می باشد. به زبان آموزان در پایان هر ترم گواهی  و پس از اتمام کل دوره مدرک کانون زبان ایران اعطاء میگردد.

یک دیدگاه در “عربی”

  1. سلام یه کتاب مثل شذی الحیاه فقط درباره ی لهجه ی مغربی نوشته ام 200 صفحه چون توی سایتتون نوشته بودید لهجه های دیگر هم می ارید گفتم چون هنوز نیامده شاید به دردتون بخورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *