۳-آشنایی با بخش (فرانسه)

۳آشنایی با بخش فرانسه

بخش فرانسه کانون زبان ایران فعالیت خود را ازسال ۱۳۵۹ آغاز کرد. ابتدا کلاس‌های عمومی وکلاس‌های دیداری ـ شنیداری مقدماتی آن در ۵ سطح تدریس می‌شد و به تدریج، دوره‌های دیگر و سطوح بیشتری اضافه گردید. هم اکنون ۲۰ سطح آموزشی از مبتدی تا پیشرفته در تهران و شهرستان‌ها (مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز،یزد، گرگان و کرج) تـدریس می‌گردد.

مواد آموزشی و کمک آموزشی

  • کتاب Reflets  جلد یک و دو برای سطوح آموزشی NEP و NES و متوسطه NIP و NIS
  • کتاب Noovel Ѐdito برای سطوح آموزشی پیشرفته NA1، NA2، NA3، NA4
  • کتاب Littérama XXe   جهت کلاسهای ادبیات قرن بیستم  (Module 1- Module2)
  • کتاب Expression orale و Comprénension orale در سطوح N1، N2، N3 به علاوه کتاب Conversation Pratique برای کلاس های مکالمه : ECO

سطوح آموزشی
درحال حاضر متد Reflets با سطح‌های NIS, NIP, NES,NEP (مقدماتی و متوسطه) تدریس می‌شود که این سطوح با دو جلد کتاب این متد به اتمام خواهد رسید.
سطوح و علامت اختصاری آن به شرح جدول زیر می‌باشد:

دوره های آموزشی

دوره مکالمه شامل دو سطح (C1-C2)
کلاس‌های این دوره بر اساس مطالب و موضوعات روز است که توسط مدرسین کانون زبان تهیه شده است.

دوره نگارش شامل دو سطح (E1-E2)
کلاس‌های این دوره بر پایه کتاب Expression et style ـFrançais de perfectionnement تهیه شده که جهت تکمیل دوره نگارش در زبان فرانسوی است.

دوره ادبیات قرن ۲۰ فرانسه شامل  دو سطح (M1-M2)
در این سطوح ادبیات فرانسه درقرن بیستم (نوول) تدریس می‌گردد. ارائه روش‌های ایراد سخنرانی نیز جزو برنامه‌های این  دوره است. در این کلاس‌ها از کتاب Littérama XXe  استفاده می‌شود.

تعیین سطح آموزشی
متقاضیانی که با زبان فرانسه آشنایی دارند، می توانند در امتحان تعیین سطح شرکت نمایند.
امتحانات تعیین سطح شامل امتحان کتبی متشکل از ۱۰۰ ﺴﺌﻮال و امتحان شفاهی است و بر حسب سطوح مختلف سطح بندی شده است و داوطلبان بر حسب شناخت نوشتاری و گفتاری سطح بندی می شوند.

نحوه ارزیابی و سنجش
در هر مقطع درسی(سطح) یک امتحان تستی در آخر ترم انجام می گیرد که ۴۰٪ کل نمره ترم را شامل می شود و ۶۰٪ مابقی نمرات کار کلاسی است.
نمره قبولی در امتحان پایان ترم ۷۰ از روی ۱۰۰ می باشد مشروط به اینکه نمره کسب شده در امتحان کتبی پایان ترم حداقل ۶۰ از ۱۰۰ باشد. به جز امتحان آخر ترم کنترل شفاهی و کنترل کتبی نیزانجام می پذیرد که نمرات آن با نمرات کار کلاسی منظور می گردد.

شرایط ثبت نام
حداقل سن برای داوطلبان بزرگسال ۱۴ سال می باشد که یا بر حسب امتحان تعیین سطح، سطح بندی شده و یا این که از اولین کلاس یعنی از NEP1 شروع به تحصیل می کنند. متقاضیان باید جهت گرفتن فرم ثبت نام به کانون زبان رجوع نمایند وکسانی که مایل به گذراندن امتحان تعیین سطح می باشند در روز ذکر شده توسط کارشناسان بخش آموزش هر مرکز امتحان داده و پس از اخذ نتیجه امتحان ثبت نام می نمایند. سایر متقاضیانی که امتحان تعیین سطح نمی دهند در روز ذکر شده ثبت نام می شوند.

دوره و تعداد جلسات:
دوره عادی:

  • دو روز در هفته (مجموعا” ۵/۳ ساعت)، مدت هر دوره ۲ ماه و نیم

 دوره های فشرده:
این کلاس ها به صورت دو روز در هفته (از ساعت ۸ تا ۱۲) و یا (از ساعت ۱۴ تا ۱۸) در دو نوبت در هفته برگزار می گردد و به طریقی تنظیم شده که زبان آموزان کتاب های Reflets جلد اول را در چهار ترم (یکسال) وجلد دوم را در سه ترم به پایان برسانند.

کلاس های یک روز در هفته:
این کلاس ها به صورت یک جلسه در هفته از ساعت ۸ تا ۱۲ و یا ۱۴ تا ۱۸ و یا ۱۶ تا ۲۰ در روزهای دوشنبه یا پنجشنبه تشکیل می شود.

دوره های خاص:
بخش فرانسه دوره های خاصی را برنامه ریزی کرده است که در آینده اجرا خواهد شد، این دوره ها شامل آموزش مدرس زبان فرانسه و دوره های بورسیه ها است.

آشنایی با CECR

آشنایی با شش سطح چارچوب مشترک اروپا در رویکرد زبان‌های اروپایی CECR

شش سطح چارچوب مشترک اروپا در رویکرد زبان‌های اروپایی

A1

فهم شنیداری

می‌توانم کلمات ساده و اصطلاحات روزمره را که در مورد خودم، خانواده و محیط عینی اطرافم باشند بفهمم به شرطی که فرد به آرامی و شمرده حرف بزند.

فهم از طریق خواندن متن

می‌توانم کلمات و اسامی ساده و عادی و هم چنین جملات بسیار ساده، مثلا” در اطلاعیه‌ها (تبلیغات) و کاتالوگ‌ها رابفهمم.

 توان تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

می‌توانم خیلی ساده وارد ارتباط (تولید) شوم به شرطی که مخاطبم حاضر باشد جملاتش را آرام ادا کند و حتی آن‌ها را به ترکیبی دیگر تکرار نماید و مرا درساختن جملات کمک کند. می‌توانم در مورد مسائل ساده سوال کنم. مثلا” در مورد چیزی که بلافاصله به آن احتیاج دارم و به سوالات پرسیده شده در این زمینه، قادرم پاسخ دهم.

 بیان شفاهی به شکل دنباله دار (غیرمنقطع)

می‌توانم جملات و اصطلاحات ساده را برای توصیف محل زندگی و افراد پیرامونم بکار ببرم.

 تولید نوشتاری

می‌توانم کوتاه وساده کارت پستالی بنویسم که مثلا” در مورد تعطیلات باشد. می‌توانم پرسشنامه‌ای را که سوالاتی ساده از جمله نام، ملیت و آدرس مطرح کرده، پرکنم. مثل پرسشنامه هتل.

 A2

فهم شنیداری

می‌توانم اصطلاحات و  واژگان پرکاربرد ر ابفهمم (مثلا”: در مورد خودم، خانواده‌ام، خرید کردن، کار و محیط اطراف). می‌توانم به موضوع اصلی اطلاعیه‌ها و پیغام‌های ساده و روشن پی ببرم.

فهم از طریق خواندن متن

می‌توانم متون کوتاه و خیلی ساده را بخوانم. می‌توانم از لابه‌لای پوسترهای تبلیغاتی، منوی رستوران و زمان‌بندی (حرکت قطار، ساعت کلاس٫٫٫) به اطلاعات مشخص و ویژه دست پیدا کنم. می‌توانم نامه‌های کوتاه شخصی را بفهمم.

توان تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

می‌توانم در بحثی مثلا” در مورد کارهای ساده روزمره وارد شوم که شامل تبادل یک‌سری اطلاعات ساده باشد. می‌توانم وارد تبادل گفتاری خیلی کوتاه شوم حتی اگر به علت نفهمیدن قسمتی از مکالمه نتوانم به آن ادامه دهم.

بیان شفاهی به شکل دنباله دار (غیرمنقطع)

می‌توانم تعدادی جمله و اصطلاحات ساده را برای توصیف خانواده‌ام، دیگران، شرایط زندگی خودم، تحصیلاتم و فعالیت حرفه‌ای به کار بگیرم.

تولید نوشتاری

می‌توانم یادداشت‌ها و پیغام‌های ساده و کوتاهی بنویسم. می‌توانم نامه شخصی ساده‌ای بنویسم مانند نامه‌ای برای تشکر کردن.

 B1

فهم شنیداری

می‌توانم نکات مهم را هنگامی که به زبانی واضح و استاندارد و در موضوعاتی که به آن آشنایی دارم مثلا” کار، مدرسه، تفریحات و … گفته می‌شود درک کنم. می‌توانم اطلاعات مهم خبری رادیو و تلویزیون را که در مورد موضوعات روز است و چه از نظر شخصی و یا کاری مورد علاقه‌ام است بفهمم به شرطی که خیلی ساده و واضح بیان شود.

 فهم از طریق خواندن متن

می‌توان متونی را که اساسا” به زبانی ساده و مرتبط با کارم باشد بفهمم. می‌توانم توصیف اتفاقات، بیان احساسات و خواسته‌های مطرح شده در یک نامه شخصی را بفهمم.

توان تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

می‌توانم از عهده مواجهه با اکثر موقعیت‌هایی که درسفر به ناحیه‌ای که این زبان را صحبت می‌کنند برآیم و می‌توانم بدون آمادگی قبلی وارد یک مکالمه ساده در موارد روزمره یا مکالمه‌ای در مورد علایق شخصی، زندگی خانواده، سرگرمی، کار، سفر  و اخبار شوم.

بیان شفاهی به شکل دنباله دار (غیرمنقطع)

می‌توانم اصطلاحاتی بسیار ساده را جهت بیان تجربه‌ها، اتفاقات، اهداف و آرزوهایم به کارگیرم. می‌توانم به شکلی خلاصه‌وار دلایل و توضیحاتی را در مورد نظرها و پروژه‌هایم ارائه دهم. می‌توانم داستان یک کتاب یا یک فیلم را بیان و نظر خودم را در مورد آن‌ها اضافه کنم.

تولید نوشتاری

می‌توانم برای یک سوژه ساده روزمره یا سوژه‌ای  که مورد علاقه خودم باشد، متنی ساده و منسجم بنویسم. می‌توانم در نامه‌ای شخصی از تجارب و دیدگاه‌هایم بنویسم.

B2

فهم شنیداری

می‌توانم کنفرانس‌ها و سخنرانی‌های بلند رابفهمم و حتی به شرط آشنا بودن نسبی به موضوع بحث، استدلال‌های پیچیده را دنبال نمایم. می‌توانم اخبار و اطلاعات برنامه‌های تلویزیون را درک کنم. فیلم‌هایی که در آن‌ها به زبان استاندارد حرف می‌زنند را می‌فهمم.

فهم از طریق خواندن متن

می‌توانم مقالات و گزارشاتی را که شامل مسائل معاصر باشد، و در آن نویسنده با روشی خاص و یا از دیدگاهی ویژه به مسئله پرداخته را مطالعه کنم. می‌توانم یک نثر ادبی معاصر را بفهمم.

توان تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

بطور نسبی می‌توانم به راحتی و بدون فکر کردن، به زبان مادری مخاطب با او مکالمه‌ای عادی و روان را پی‌گیرم. می‌توانم در مکالمات روزمره و ساده وارد شوم و نظر بدهم و از نظراتم دفاع کنم.

بیان شفاهی به شکل دنباله دار (غیرمنقطع)

می‌توانم در مورد تعداد زیادی از موضوعات که مورد علاقه‌ام هستند، به وضوح و دقت نظر دهم. می‌توانم یک موضوع خبری را بسط دهم و از جهات مختلف مزایا و مشکلات ممکن را توضیح دهم.

تولید نوشتاری

می‌توانم در مورد تعداد زیادی از موضوعات مورد علاقه‌ام مقالاتی به وضوح و دقت، بنویسم. می‌توانم جهت ارائه یک سری اطلاعات، مقاله یا گزارشی بنویسم یا در مقابل نظری ارائه شده، دیدگاه موافق یا مخالف خود را بیان کنم می‌توانم در نامه‌هایی که می‌نویسم نظر شخصی‌ام رانسبت به اتفاقات و تجربیات بیان کنم.

 C1

فهم شنیداری

می‌توانم گفتاری بلند را بفهمم، حتی اگر ساختارها و بیان آن‌ها، واضح و موکد نباشد. می‌توانم سریال‌ها  و فیلم‌های تلویزیونی را به آسانی بفهمم.

فهم از طریق خواندن متن

می‌توانم متون مربوط به یک واقعه و یا متون ادبی بلند و پیچیده را بفهمم و تفاوت سبک را در آن‌ها تمیز دهم. می‌توانم مقالات تخصصی  را که نظام گسترده و فنی دارند، حتی اگر در زمینه مطالعات من نباشد بفهمم.

توان تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

می‌توانم بیانی روان، بدون نیاز به فکر کردن و جستجوی کلمات داشته باشم. می‌توانم در روابط اجتماعی و حرفه‌ای بیانی درخور و روان داشته باشم. می توانم نظرات و عقایدم را به‌دقت توضیح دهم و به گفتار خود به نسبت گفتار مخاطبینم انسجام دهم.

بیان شفاهی به شکل دنباله دار (غیرمنقطع)

می‌توانم موضوعات پیچیده را به دقت و به وضوح شرح دهم و مواردی را که به این موضوعات مربوط است درآن بگنجانم و سخن خود را با بسط برخی نکات خاص پایان دهم.

تولید نوشتاری

می‌توانم بیانی خوش ساختار و واضح از خود ارائه دهم و نظر شخصی‌ام را بسط دهم.درموارد پیچیده  می‌توانم نامه، مقاله  یا گزارشی تهیه کنم و نکته‌هایی که به نظرم مهم می‌رسند را مشخص کنم و با توجه به مخاطبین متفاوت می‌توانم سبک‌های مختلفی برای نگارش اتخاذ کنم.

C2

فهم شنیداری

در فهم زبان گفتاری هیچ مشکلی ندارم. چه در گفتار مستقیم یا در رسانه‌ها و چه در مکالمه‌ای تند و سریع، ولی همه این‌ها به شرطی است که فرصت آشنا شدن با لهجه مخاطب را داشته باشم.

فهم از طریق خواندن متن

می‌توانم بدون مشکل هر گونه متنی را بخوانم. حتی اگر از لحاظ فرم و محتوی پیچیده و انتزاعی باشند مثلا” جزوه یا مقاله‌ای تخصصی یا اثری ادبی.

توان تولید گفتاری (شرکت جستن در یک مکالمه)

به راحتی می‌توانم در هر مکالمه یا مباحثه‌ای شرکت کنم  و با اصطلاحات زبانی و ساختار‌های مصطلح مشکلی ندارم. با بیانی روان به توضیح تفاوت‌های ظریف معنایی می‌پردازم. اگر مشکلی پیش آید می‌توانم با مهارت به ابتدای رشته کلام برگردم و بدون آن‌که مخاطبین متوجه شوند مشکل را برطرف کنم.

بیان شفاهی به شکل دنباله دار (غیرمنقطع)

می‌توانم با اتخاذ سبکی متناسب  با فحوای کلام مطلبی را توصیف یا استدلالی را روشن و روان بیان کنم. تعریفی منطقی ارائه کنم و شنونده را تا دریافت نکات اساسی و مهم راهنما باشم.

تولید نوشتاری

می‌توانم متنی روشن و روان بنگارم که سبکی متناسب با موقعیت داشته باشد. می‌توانم نامه، گزارش یا مقاله‌ای پیچیده بنویسم که در آن، ساخت واضح متن خواننده را در درک و به خاطر سپاری نکات پر اهمیت یاری می‌کند. می‌توانم متنی حرفه‌ای یا ادبی را خلاصه یا نقد نوشتاری کنم.

سایت چارچوب مشترک اروپا در رویکرد به زبان‌های اروپایی