آغاز ثبت نام دوره های عربی پاییز 97

کانون زبان ایران،شعبه کرمانشاه،واحد کارمندان(برادران و خواهران)

دوره مکالمه(عربی)

در این دوره رویکرد اصلی آموزش، توانا ساختن زبان آموز در بهره گیری از مهارتهای چهارگانه زبان بوده و با استفاده از روشهای سمعی ـ بصری به کمک مدرسان مسلط آموزش داده می شود .

این دوره آموزشی شامل چهار مقطع و سیزده سطح ( یا ترم تحصیلی ) و حدوداً 550 ساعت است و به ترتیب عبارتند از :

1.دوره بنیادین (الاساسیة) 1 ترم

2.دوره مقدماتی (التمهیدیة) 4 ترم

3.دوره میانی (المتوسطة)  4 ترم

4.دوره پیشرفته (العالیة)  4 ترم

زبان آموز با سپری کردن موفق این دوره ها می تواند به عربی صحبت کند , متون عربی را بخواند و با زبان عربی مطالبی نوشته و نامه نگاری کند.

روش تدریس

برای یادگیری زبان عربی، توجه به سه مهارت اصلی زبان (شنیدن، خواندن، گفتن  ) از اهمیت بالائی برخوردار است. این زبان آموز است که در کلاسهای عربی، نقش عمده فعالیت های کلاسی را بر عهده دارد و معلم فقط نقش ناظر و هدایت کننده را بر عهده دارد یعنی این زبان آموز است که باید اصطلاحات، واژگان، تعابیر، جمله های گفتگویی (محاورات)، متن ها و دستور زبان را در منزل مطالعه نموده و توسط لوح فشرده شنیده و با استفاده از قاموس ( فرهنگ لغت) معنای کلمات نامفهوم را استخراج کرده و بکار ببرد و تا زمانی که زبان آموز به مرحله تولید زبانی با استفاده از قرار دادن خود در موقعیتهای مجازی (رستوران ـ فرودگاه ـ بیمارستان ـ فروشگاه ـ پارک و غیره) و استفاده از موضوعات یاد گرفته شده نرسد نمی تواند به پایدار سازی و حفظ مطالب در ذهن خود کمک کند.

زبان آموز در مرحله بعدی باید با استفاده از کتابها و لوح های فشرده کمک آموزشی و داستانهای مختلف و سایتهای آموزشی عربی به گسترش دایره واژگان و اصطلاحات و ساختارهای زبانی خود بپردازد. البته نباید فراموش شود که یادگیری زبان عربی به معنای زندگی کردن و فکر کردن به این زبان و پرهیز از ترجمه فارسی به عربی در ذهن و استفاده از زبان در خارج از کلاس و در موقعیتهای مختلف می باشد.

ارزشیابی

ارزشیابی مستمر فعالیت های کلاسی 60% + آزمون پایانی 40%  = نمره نهایی

نمره قبولی در پایان ترم حداقل 70 از 100 می باشد. به زبان آموزان در پایان هر ترم گواهی  و پس از اتمام کل دوره مدرک کانون زبان ایران اعطاء می گردد.

مواد درسی و کمک آموزشی

صدی الحیاة (پژواک زندگی)

در مجموعه “صدی الحیاة ” که شامل کتاب زبان آموز ـ دفتر تمرین ـ راهنمای معلم ـ لوح فشرده صوتی است، کوشش شده است با در نظر گرفتن مهارت های شنیدن ـ سخن گفتن ـ خواندن و نوشتن در قالبی جذاب، نوین و متناسب با نیازهای کاربردی، آموزش صورت گیرد .

صدی الحیاة: المرحله الأساسیة (دوره بنیادین)

نخستین کتاب از مجموعه “صدی الحیاه ” مربوط به آموزش بنیادین زبان عربی است . این کتاب شامل ساده ترین گفتگو ها، آشنایی با واژگان پرکاربرد زبان عربی، آموزش تلفظ کلمات به لهجه عربی و آشنایی با دستور زبان ساده این زبان و چگونگی دگرگونی کلمات در ساختارهای زبان عربی و به عنوان پیش نیاز برای مراحل بعدی است .

 

صدی الحیاة: المرحله التمهیدیة (دوره مقدماتی)

در این مرحله، محور اصلی، آموزش شنیدن و سخن گفتن و فراگیری قالب های زبانی و شبیه سازی آن است. گفت و گو با مـوضوع های کـاربردی و روزمـره، متن های سـاده، اصطلاحات و واژه های پر کاربرد و آموزش دستور زبان عربی با تمرین های متنوع از گام های مهمی است که زبان آموز در این مرحله برمی دارد .

این مرحله شامل 4 کتاب و 4 دفتر کار می باشد.

 

صدی الحیاة: المرحله المتوسطة (دوره میانی)

در این مرحله، بر اساس آشنایی نسبی زبان آموز با زبان عربی بخش های جدیدی از این زبان به او آموزش داده می شود .
گنجاندن حدود سی گفتگو در موضوع های متنوع، ارائه متون پیچیده و برخوردار از اصطلاحات و تعابیر، استفاده از بخش شنیداری مستقل و آموزش ضرب المثل های پرکاربرد محتوای این دوره را شامل می شود.

این مرحله نیز همچون مرحله پیشین شامل 4 کتاب و 4 دفتر می باشد.

 

صدی الحیاة: المرحله العالیة (دوره پیشرفته)

در این مرحله آموزش های تکمیلی زبان عربی و گسترش دامنه واژگان و ساختارهای پیچیده تر ارائه می شود.
بهره گیری از متون غنی و ادبی و بستر سازی برای آموزش انشاء و نامه نگاری و ترجمه از دیگر ویژگی های مرحله پیشرفته است .

گنجاندن اصطلاحات رسانه ای، بخش هایی از شعر و ادبیات، ضرب المثل ها، ترجمه از فارسی به عربی و تصحیح و نشانه گذاری از دیگر آموزش های مورد توجه در این مرحله است .

این مرحله شامل 4 کتاب و 4 دفتر کار می باشد.